Det står intressanta artiklar i SvD och DN om att bönder skulle ha “invandrat” till Sverige och tagit med sig jordbruket, istället för som man trott en tid, jägare och samlare skulle ha börjat med jordbruk.
Denna del finner jag fascinerande, men som vanligt lindas sådant här in med neutrala, politiskt korrekta och historielösa termer som “invandring”. I själva verket har den del av jorden som varit åtkomlig för människor alltid tillhört någon, och denna någon har alltid försvarat sitt land, sin stams marker, med vapen i hand. Så de som kom till Sverige erövrade delar av landet, de invandrade inte. Det äldsta mordoffret vi hittat (i alla fall 1988), var en Neanderthalare som levde för 50 000 år sedan och som huggits i bröstet framifrån av en högerhänt angripare.
Hos jägare och samlare, samt i primitiva jordbrukssamhällen dör ungefär 25 procent av de vuxna männen i varje generation mördade eller i strid. Kvinnor tas, om det går, levande som byte, gruppvåldtas och ges sedan till någon man som hustru.
Rent komiskt blir det när vissa, såsom Margaret Mead, diskuterar hur ädla vildar lever. På Samoa rådde dock inte alls fri kärlek. På Nya Guinea trodde sig, eller påstod sig Mead ha hittat en folkstam där det var männen som var feminina och sminkade sig, medan kvinnorna som var osminkade och aggressiva. Omvända könsroller med andra ord.
Fast kvinnornas aggressivitet uttryckte sig i att de tävlade om att laga den bästa maten åt sina män. Och männen fick inte sminka sig förrän de var riktiga karlar, efter att de dödat en fiende i strid. Felaktigheten i Meads påståenden om Nya Guinea visades redan efter några år i en avhandling av hennes före detta make. Meads enda reaktion var att lägga till avhandlingen i sin referenslista.
Meads fabulerande har också en tragisk sida. Det finns faktiskt fortfarande personer som tror på dessa fantasifoster, och denna tro verkar vara allmän inom vissa delar av den akademiska världen.
Om Mead kan man läsa i den helt lysande “Homicide” av det kanadensiska forskarparet Martin Daly and Margo Wilson. Azar Gats storverk “War in Human Civilization” behandlar krig ur ett evolutionsteoretiskt perspektiv och den bör varje historieintresserad ha på sin hylla.
Jared Diamond berättar i sina böcker “The Rise and Fall of the Third Chimpanzee” och “Guns, Germs and Steel” om sina erfarenheter från Nya Guinea. Män som träffar varandra utanför sina hemtrakter rabblar upp sina förfäder för att försöka hitta en gemensam släkting, ett blodsband, och därmed en anledning till varför de inte ska försöka slå ihjäl varandra.
Du är med andra ord ingen stor fan av Lasse Bergs kalahari-böcker?!
Jag har fått dem mig rekommenderade av en vän i Uppsala och de står på min läslista. Jag har läst liknande reportage (om jag förstår rätt att Berg driver tesen att de är fredliga) och jag har läst kritik av sådana berättelser.
Till att börja med, att det bor jägare och samlare i Kalahariöknen beror på att jordbrukare tagit över all annan mark. Jag citerar ur minnet, men i Diamonds Guns, Germs and Steel har han ett kapitel om hur Afrikas befolkning blev svart. Antagligen var de lite ljushyltare än nu, men Buntufolk från nuvarande Kamerun började ca 3000 fKr erövra resten av Afrika.
Att man kan få för sig att jägare och samlare är fredliga tror jag beror främst på fyra saker:
1 – Man vill så gärna tro på det, att det ska finnas små paradis på jorden. Vi lider alla av konfirmationsbias, vi tenderar att bara acceptera argument som stämmer med vad vi redan är övertygade om. Jag vet att jag också lider av detta!
2 – Om man bor med en grupp om 20-50 personer så blir “25% av männen dör i strid eller mördade” väldigt få händelser över en period om några år.
3 – Man noterar att strid hos jägare och samlare verkar vara cerimoniella. Två grupper står på långt avstånd från varandra, kastar spjut som knappt når fram och förolämpar varandra.
4 – Det verkliga dödandet sker i gryningsräder, i bakhåll etc. Steven Pinker skriver i “The Better Angels of Our Future” att på nya Guinea innebär statens våldsmakt, polisens existens, att en man nu kan gå ut ur sin hydda och pinka på morgonen utan att riskera få en pil genom kroppen. Jag kanske ska skriva om Pinkers senaste bok. Den innehåller mycket intressant, men denna gång är han ute och cyklar i sina slutsatser.
Vad som helle rinte framgår tydligt av medias rapportering är att jägarsamlargenerna har i mycket större utsträckning i skandinavien än i sydeuropa.